Logo EHBO Loenen aan de Vecht
Logo EHBO Loenen aan de Vecht - SVG

Eerste Hulp...

"Je bent overal als eerste bij"

Voor jezelf en een ander

EHBO op de skipiste - EHBO Loenen aan de Vecht

EHBO tijdens je skivakantie

Stel, je bent met vrienden aan het skiën en één van jullie komt akelig ten val, wat doe je dan? Een ongeluk zit ook op de skipiste in een klein hoekje. Na een telefoontje kun je natuurlijk wachten op de hulpdiensten, maar je kunt zelf ook al de helpende hand bieden. Wat kun je doen bij een ongeluk op de piste?

Een stappenplan voor EHBO op de piste
Gelukkig staan de meeste skiërs weer op na een valpartij, maar het kan gebeuren dat iemand een flinke blessure overhoudt aan een val. Dan kan een slachtoffer dringend behoefte hebben aan hulp, maar verlies ook zeker je eigen veiligheid niet uit het oog. In het leger wordt de afkorting PAMAN geleerd, wat helpt om stapsgewijs, in de goede volgorde te helpen.

P - Persoonlijke veiligheid eerst
A - Anderen om hulp vragen
M - Markeren van de plek
A - Alarmeren
N - Noodzakelijke hulp verlenen

Bron: REGA, de Zwitserse bergreddingsdienst

Eerdere nieuwsberichten
EHBO
AED
Veilig handelen
Evenementen

EHBO doe je voor een ander

Niemand wil met lege handen staan bij een ongeval. Door te weten wat je kunt doen, kun je snel iemand helpen. Met het Diploma Eerste Hulp Bij Ongelukken op zak, weet je zeker dat je Eerste Hulp kunt verlenen.
Bij de lokale vereniging in jouw buurt
Hoe bedien je een AED
Allergische reacties en andere ziektes herkennen
Kleine en grote wonden behandelen
Verbinden-EHBO - EHBO Loenen aan de Vecht

Reanimeren met behulp van een AED

De KNV EHBO afd. Loenen aan de Vecht, heeft als doelstelling zoveel mogelijk mensen te leren reanimeren en een Automatische Externe Defibrillator (AED) te leren gebruiken. Een acuut hartinfarct of circulatiestilstand is levensbedreigend.

Door binnen 4 tot 6 minuten met behulp van een AED te defibrilleren is de kans op overleven liefst 72 %. Iedere minuut dat dit langer duurt neemt te overlevingskans met 10% af.
Controleren bewustzijn en ademhaling
Hoe geef je borstcompressies
Hoe effectief iemand beademen
Blijf kalm en vraag hulp, maar hoe??
AED - EHBO Loenen aan de Vecht

Eigen veiligheid eerst!

In eerste instantie let je altijd op je eigen veiligheid. Je benadert het ongeval alleen als dit veilig kan. Niemand heeft er iets aan als je zelf ook slachtoffer wordt.

Ook let je op de veiligheid van de omstanders. Denk aan omstanders in de rook bij een brand of aan achteropkomend verkeer bij een aanrijding.

Als laatst komt de veiligheid van het slachtoffer. Ga een slachtoffer niet onnodig verplaatsen. Zo voorkom je dat letsel verergert.
Denk eerst aan je eigen veiligheid
Denk ook aan de veiligheid van omstanders
Pas daarna denk je aan de veiligheid van het slachtoffer
Welke beschermingsmiddelen zijn er eigenlijk?
EHBO Materiaal - EHBO Loenen aan de Vecht

EHBO tijdens evenementen

Er begint een evenement. Je denkt vaak dat  alles tot in de kleinste details geregeld is. Iedereen geniet duidelijk feestelijke sfeer… totdat er iets gebeurt.
Wat nu als er een bezoeker gewond raakt of in elkaar zakt? Bij noodgevallen is EHBO van levensbelang.
Kennis van specifieke problematieken, zoals alcohol, drugs, sport- en wandelletsel
Jarenlange en brede ervaring op het gebied van hulpverlening
EHBO post altijd minimaal door 1 persoon bemand
Adequaat handelen bij uiteenlopende ongevallen
Verbinden-EHBO - EHBO Loenen aan de Vecht

Ook EHBO-er worden?

Voor meer informatie over de vereniging en lidmaatschap.

72 jaar

Verenigingsbestaan